Terug naar Doelstellingen

Uitgelicht

Wat hebben we zoal voor elkaar gekregen

  • Dat er lantaarnpalen bij de gangen tussen de woningen die wonen aan de busbaan geplaatst moeten worden. Dit om de veiligheid van de bewoners te bevorderen. Er is dan meer licht en zo proberen we de inbraakgolf bij de busbaan tegen te gaan.
  • Dat het groen bij de busbaan blijft. Zo behoudt de inwoners langs de busbaan haar privacy en is het moeilijker voor een inbreker om weg te komen. Tevens zijn we groen, dus hoe meer groen, des te beter wij het vinden!
  • De brieven die de gemeente verstuurd kunnen beter. Minder moeilijke taal en ze kunnen duidelijker en ook waarom de gemeente tot dat besluit gekomen is, moet meegenomen worden.
  • De wijkteams kunnen efficiënter.  Het duurt te lang voordat iemand een hulpmiddel krijgt, terwijl als iemand al een hulpmiddel aanvraagt, deze eigenlijk al nodig heeft.

 

  • Tevens hebben we mensen geholpen aan een briefadres. Deze werd maar geweigerd door de gemeente, zelfs al was het aantoonbaar dat ze meerdere dagen in de week in een auto sliep of dat het niet aantoonbaar was waar ze verbleven.
  • Ook hebben we mensen die te maken hebben gehad met malafide schuldhulpverleners (bewindvoerders), doorverwezen naar organisaties die het wel goed met hun voor hebben en wel weten wat ze doen. Zo werden vele mensen geholpen dankzij ons. Dit ging dan wel via de rechtbank, maar geen moeite is ons teveel! Jammer vinden we wel, dat deze zogenaamde bewindvoerders nog steeds hun werk uitvoeren. Als het aan ons ligt, komt daar snel een eind aan.
  • De gemeente op bezoek of het wijkteam? Krijg ik wel wat ik moet krijgen? Deze vraag kregen we vaak. We zijn bij vele bezoeken aanwezig geweest en de bewoners kregen zo waar ze om vroegen. Volgens ons hebben we bijna alle wijkteams van Almere wel eens gezien en ontmoet. De invulling van de WMO is in het gehele land al anders, maar Almere kan daar ook wat van. We hebben gemerkt dat elke wijkteam weer anders werkt en ieder op z’n eigen manier. Dit kan en moet anders!

Waar zijn we nu mee bezig

  • Het nummer 14036 kan beter. men moet te lang wachten tot ze te woord worden gestaan. Teveel keuzemenu’s. Ook wordt men niet altijd teruggebeld, als ze een terugbelverzoek indienen. GLP is van mening dat dit anders kan en moet.
    De gemeente heeft zich veel te veel op een afstand gezet. Symbolisch daarvoor is het gemeentelijke telefoonnummer 14036. Dan moet ik eerst ‘Almere’ inspreken, dan krijg ik een keuzemenu en vervolgens krijg ik een helpdesk aan de telefoon die mij weer doorverbindt met een ambtenaar die het ook niet goed weet. Beneden in de hal communiceer ik met de gemeente via een serie computers. Hoe ver kun je afstaan van de inwoners. Na een gesprek met het KCC (Klant Contact Centrum) hebben we nu een afspraak, dat ze gaan kijken of het misschien beter is om over te gaan naar een spraakcomputer. Na de vraag wordt men direct doorverbonden naar de afdeling die hun vraag kan beantwoorden. We krijgen nog een terugkoppeling en mogen aanwezig zijn als ze dit gaan testen. We nemen dan mensen mee die moeite kunnen ondervinden met het inspreken, bijv. GGZ Almere. We houden u op de hoogte!

Waar gaan we binnenkort mee bezig

  • In de centrale hal in het stadhuis staan nu alleen maar computers. Uiteraard is het goed dat de gemeente met haar tijd meegaat , maar we missen het persoonlijke contact. Ook vinden wij dat mensen ook zonder afspraak terecht moeten kunnen. Daarom pleiten wij om een kleine balie, die zorgt dat men weer gewoon terecht kan bij de gemeente, dus ook zonder afspraak en mensen die liever persoonlijk contact willen in plaats van een computer. Hierover hebben we binnenkort een gesprek.

Wat willen we binnenkort nog meer…

  • Wijkteams moeten snel gereorganiseerd worden. Ze moeten vooral beter bereikbaar zijn.
  • PLANgroep moet weg aan de balie bij het Sociaal Domein. Mensen hebben recht op privacy. Tevens willen we dat men een ieder die bij hun komt helpt en niet doorverwijst naar anderen. Kunnen ze dit niet, dan willen wij graag, dat de gemeente gaat kijken naar andere mogelijkheden.
  • Taxi Salders (Zorg en WMO vervoer) laat te veel mensen te lang wachten. Komt vaak met een gewone taxi, terwijl er van tevoren toch duidelijk werd aangegeven dat er bijv. een scootmobiel of rolstoel mee moet. Staan hun clientèle niet netjes te woord. Dit kan en moet anders!
  • Onderhoud aan woningen moet beter! Woningbouwcorporaties moeten zorgen voor leefbaarheid en zorgplicht! Terwijl woningbouwcorporaties wel zorgt voor nieuwe woningen, vergeet men de bestaande woningen. Dit moet en kan anders! Ook zijn we van mening dat woningbouwcorporaties teveel huur vraagt voor hetgeen wat ze leveren. Hier moeten we eens goed naar kijken of we hier op een of andere manier uit kunnen komen.

 

Heeft u zelf nog iets waar u mee zit en waar u niet uitkomt, geef het dan aan ons door! Ga naar ons meldpunt en vul het formulier in. Wij zijn U graag van dienst.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://almere.groenliberalepartij.nl/doelstellingen/uitgelicht/